ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور چقدر است؟

یکی از سوالایی اکثر بچه های کنکوری میپرسن اینه که برای موفقیت در کنکور سراسری روزی چند ساعت باید درس بخونیم یا ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور چقدر هست؟ اکثرا فکر میکنن هرچقدر تایمی بیشتری برای درس خوندن بذارن به همون اندازه احتمال موفقیتشون بالاتر میره.

یک سری از بچه ها هم فکر میکنن برای رتبه برتر شدن حتما باید روزی ۱۶ساعت درس بخونن یا فکر میکنن اگه ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور رو بپرسن حتما یه عدد نجومی میگه.

دوست من درسته تلاش بیشتر احتمال موفقیتت رو بالا میبره ولی هرچیزی یه اصول و قواعدی داره واگه طبق اونا جلو بری علاوه بر اینکه استرس و فشار الکی تحمل نمیکنی و باتلاشی که میکنی روز به روز به اون هدفی که میخوای نزدیک تر میشی.

مقدار مناسب ساعت مطالعه چقدره؟

اصولا اینکه هر فرد باید چقدر درس بخونه تا به اون هدفی که داره برسه متفاوته و نمیشه برای همه یه عدد واحد رو تعریف کرد. برای هرفردی باتوجه به هدف داوطلب سطح و آمادگی اون فرد شرایطی که داره و براساس زمانی که میخواد برای مطالعه شروع کنه ساعت مطالعه متفاوتی در نظر گرفته میشه

خودت رو با بقیه مقایسه نکن

بعضی وقت ها میبینم که دانش آموزا میگن دوستم داره روزی  n ساعت درس میخونه و n تا تست میزنه، من چطوری باید با اون رقابت کنم، همینم باعث میشه روحیه خودشون رو ببازن و دست از تلاش کردن بکشن و کلا از کنکور و قبول شدن ناامید بشن.

دوست من تنها کسی خودت رو باید باهاش مقایسه کنی فقط خود خودتی نه کس دیگه، تو باید کاری کنی عملکرد هر روزت نسبت به دیروز خودت بهتر باشه، میزان مطالعه، تست هایی که میزنی، درصد ها و ترازی که کسب میکنی همه باید با نتایج گذشته خود مقایسه بشه تا تو مسیر پیشرفت قرار بگیری، ولی اگه خودت رو با بقیه مقایسه کنی چون از شرایط اونا مطلع نیستی و نمیدونی چقدر تلاش میکنن و زحمت میکشن، اگه از اونا بالاتر باشی ممکنه به خودت مغرور بشی و دست از تلاش برداری یا اگه از اونا پایین تر باشی ممکنه خودت رو دست کم بگیری و دیگه به تلاشت ادامه ندی و از موفقیت جا بمونی.
پس هیچ وقت خودت رو با بقیه مقایسه نکن

قدم های کوچیک، لازمه موفقیت های بزرگ

اگه فکر میکنی که از همون روز اول که شروع به مطالعه میکنی باید روزی ۱۲ ساعت درس بخونی و ۳۰۰ تا تست بزنی باید بگم سخت در اشتباهی. رسیدن به این ساعت مطالعه و این حجم تست زدن یه شبه نمیشه، باید از ساعت مطالعه کم شروع کنی و کم کم اون رو افزایش بدی.

اگه میبینی روزای اول نمیتونی ساعت مطالعه بالایی داشته باشی نگران نباش. یه راهکار خوب اینه که با توجه به برنامه ریزی که داری به فرض میتونی از روزی ۵ ساعت شروع کنی و هر هفته حدود نیم ساعت بهش اضافه کنی، این طوری اوایل کار بهت فشار وارد نمیشه و از درس خوندن هم زده نمیشی، از طرفی چون پله پله ساعت مطالعت رو افزایش میدی ثبات و نظم تو برنامه ریزی و مطالعت ایجاد میشه. فقط به تلاشت ادامه بده و با برنامه ریزی و گام های کوچیک و پیوسته ساعت مطالعه رو افزایش بده.

یه برنامه ریزی خوب…

همه رتبه های برتر کنکور سراسری یه برنامه ریزی خفن داشتن که تونستن به اون رتبه برسن، برنامه ریزی بهت کمک میکنه تا قدم به قدم به اون هدفی که داری برسی ومسیری که پیش رو داری رو برات ترسیم میکنه و نمیذاره وسط راه مسیرت رو گم کنی .

حالا یه برنامه ریزی خوب چه ویژگی هایی داره

برنامه ریزی باید با توجه به شناختی که از خودتون و توانایی ها تون دارین انجام بشه. یعنی اینکه باید ویژگی ها خودتون رو بشناسید و نقاط ظعف و قوت خودتون رو مشخص کنید و با توجه به سایر شرایطی که دارید انجام بشه.

زیاد بلند پروازانه نباشه که نتونین اون رو اجراش کنید یا وسط راه خسته بشید و نتونید ادامه بدید، همچنین نباید زیاد از حد سبک باشه که هم حوصلتون سر نره هم بتونید چند بار درس هایی که خوندید رو مرور کنید.

برای همه دروس با توجه به ضریب و اهمیت اون درس وقت گذاشته بشه و درسی رو کنار نذاشته باشید یا براش تایم کمی رو در نظر نگرفته باشید.

همچنین برای استراحت کردن هم تایمی رو تو برنامه ریزی تون لحاظ کنید، بار ها دیده میشه که بعضی از داوطلب ها همه تایم هفته رو واسه مطالعه پر میکنن و هیچ تایمی رو برای استراحت کردن اختصاص نمیدن. شاید یک یا دو هفته بتونن اینجوری درس بخونن ولی مطمئنن از هفته سوم خسته میشن و اکثر مواقع از درس خوندن زده میشن.

پس حتما یه تایمی رو برای استراحت کردن لحاظ کنید و مطمئن باشید این استراحت کردن خیلی به نفعتون هست تا اینکه  با خستگی و کسلی مطالعه کنید.

تلاش رمز رستگاری در کنکور

اول کار که شروع میکنی میدونم یکم سخته ساعت مطالعت پایینه و فکر میکنی با این وضعیت هیچ وقت نمیتونی تو اون رشته و دانشگاهی که میخوای قبول بشی ولی مطمئن باش کم کم میری جلوتر و تلاشت رو بیشتر میکنی ذهنیتت عوض میشه فقط باید تلاش کنی که هروز بهتر از دیروز باشی و تو سختی ها کم نیاری پس همینجا به خودت قول بده همه تلاشتو برای رسیدن به اون هدفی که داری میکنی و هیچ وقت کم نمیاری

کیفیت رو فدای کمیت نکنید

درسته که ساعت مطالعه بالا لازمه کسب درصد های خوب در کنکور سراسری هستش ولی از اون مهم تر کیفیت مطالعه هستش. ممکنه شما روزی ۱۲ ساعت درس بخونید و تو اون ۱۲ ساعت فقط کتاب رو جلوتون بذارید و فقط بهش نگاه کنید و حواست هی پرت بشه. وقتی مطالعه میکنید باید شیش دنگ حواستون به چیزایی که میخونید باشه و نباید اجازه بدید هیچ چیزی تمرکزتون رو به هم بریزه زیاد هم درگیر این عدد ساعت مطالعه نباشید و روی کیفیت مطالعه تمرکز کنید و وقتتون رو الکی هدر ندید.

 وقت با ارزش تر از هر چیزی هست که فکر میکنید

تعادل رو برقرار کنید…

بین دروس عمومی و اختصاصی باید تعادلی ایجاد کنید وهمه درس ها رو مطالعه کنید و اگه تو یک درسی کم کاری کنید مطمئنا تلاش و زحمتتون به هدر میره و به اون نتیجه ای که میخواید نمیرسید.

برای این که تعادل رو بین دروس عمومی و اختصاصی برقرار کنی نیاز به یه برنامه حساب شده داری که صفر تا صد همه دروس رو پوشش بده و نذاره حتی یه نکته هم از قلم بیوفته.

بعضی وقت ها میبینم که یکسری از داوطلب ها میگن دروس اختصاصی چون ضریب بالاتری نسبت به دروس عمومی دارن ما فقط دروس اختصاصی رو میخونیم و اگه وقت اضافه آوردیم عمومی ها رو هم میخونیم، رو راست بگم بهتون همچین کاری کلا غلطه و بدتر رتبه و تراز شما رو داغون میکنه. پس برای هر درسی با توجه به ضریب، اهمیت و میزان تسلطی که در اون درس دارین وقت بدارید و از هیچ درسی غافل نشید.

خُب حالا ببینیم رتبه های برتر کنکور چند ساعت درس میخوندند؟

ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور

رتبه ۳ کنکور ۹۹ تجربی محمد تیموری

به طور میانگین روزانه ۷ ساعت درس می‌خواندم و در این مدت از آزمون‌های آزمایشی کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی استفاده می‌کردم.

 رتبه ۸ کنکور ۹۹ تجربی علی چیت‌ساز

روزی ۱۲ ساعت برای کنکور درس می‌خواندم و از سال یازدهم شروع به خواندن کردم.

امین ایمان پور رتبه ۳ کنکور انسانی۹۸

موفقیت در کنکور سراسری صرفا به مطالعه ۹ ماهه برای کنکور وابسته نیست و باید از همان سال های اول عمیق و مفهومی مطالعه شود و اگر مطالعه سال های قبل موثر نباشد مطالعه سال آخر ثمر بخش نخواهد بود

من روزایی که مدرسه میرفتم بین ۵ تا ۶ ساعت در روز مطالعه داشتم و روزای تعطیل هم ۱۰ تا ۱۱ ساعت مطالعه میکردم

محمد رضا ارشدی صوفیانی رتبه ۵ کنکور تجربی ۹۸

در ایام مدرسه ۵ ساعت و در ایام تعطیل ۱۰ الی ۱۱ ساعت مطالعه روزانه برای کنکور داشتم.

مندر ۴ درس اختصاصی از کلاس کنکور استفاده کرده‌ام و در کنار تلاش و مطالعه روزانه خود، کلاس کنکور برای تقویت نقاط قوت و شناسایی و رفع نقاط ضعف مورد استفاده واقع شده است.

به نظرم کنکور آزمایش برای شناسایی نقاط ضعف و قوت موثر است و بهتر است بسته به نیاز در کنار کتاب های درسی از کتاب های کمک آموزشی هم استفاده شود

سیده آمنه موسوی لقمان رتبه ۴ کنکور انسانی ۹۸

با توجه به مطالعه و تلاشم پیش‌بینی می‌کردم که رتبه بالا کسب کنم، اما نه تا این اندازه و تصور می‌کردم که درنهایت عدد ۴۰ را کسب کنم.

من از تیر ماه مطالعه برای کنکور سراسری را شروع کردم و روزی ۵ الی ۶ ساعت مطالعه میکردم اواخر سال هم این عدد به ۱۱ ساعت در روز رسیده بود البته از اول دبیرستان هم مدل درس خواندنم کنکوری بود و عمیق و مفهومی درس میخواندم.

به نظرم رتبه کنکور تنها یک عدد است و به این معنی نیست که هر فردی، رتبه‌اش بالاتر باشد برای جامعه مفیدتر است؛ بنابراین داوطلبان کنکور بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و به خداوند توکل کنند تا نتیجه بهتری کسب کنند.

ملیکا دادخواه تیرانی رتبه ۱۰ کنکور انسانی ۹۸

روزانه ۴ ساعت برای کنکور مطالعه میکردم و معتقدم اینکه چطور برای کنکور مطالعه میشود بسیار مهم تر است و کیفیت مطالعه به کمیت مطالعه و تعداد ساعت مطالعه ارجحیت دارد.

هر درسی را به موقع خودش می‌خواندم و در صورتی که مطلبی را متوجه نمی‌شدم برای رفع آن هر کاری می‌کردم و تا برطرف نشدن آن، مبحث جدید را وارد نمی‌شدم، به رشته‌ام بسیار علاقه داشتم و برای همین در کنار درس‌های مدرسه، کتاب‌های مرتبط با رشته مانند موضوعات ادبی و فلسفی را می‌خواندم.

از همین الان برای کنکور سال آینده آماده شوید و وقت را هدر ندهید، کتاب‌های سال گذشته را بخوانید و هر جا ایرادی دارید برطرف کنید و سال دوازدهم را نیز با جدیت و پشتکار درس بخوانید تا موفق شوید.

سخن پایانی:

مطمئن باشید اگه بقیه تونستن شما هم میتونید پس با تلاش و پشتکار ادامه بدید و هیچ وقت تسلیم نشید.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *