روش مطالعه درس فیزیک برای کنکور

فیزیک از جمله درس هایی محسوب میشه که تو رو با دست رد میکنه و با پا پس میکشه. تکلیف اکثر کنکوری ها با این درس روشن نیست. آدم نمیدونه باید این درس رو عاشقانه دوست داشته باشه و همیشه بذارتش رو فرق سرش و یا ازش دوری کنه. فیزیک یا با فصل هایی مثل مغناطیس و القا از آدم دلبری میکنه یا یهو با حرکت و دینامیک زهره ترک میکنه. ولی هرچی که هست میتونه شیرین باشه. فیزیک میتونه دقیقا مثل رنگین کمونی باشه که از تلاقی آسمون بارانی و آفتاب قبلش برای ما نمایان بشه. فیزیک میتونه مثل بوی بهار نارنج تو شب تاریک محل، محشر باشه. باید بدونی ازش چی میخوای، یعنی در اصل باید بدونی که خودت از خودت چی میخوای و فیزیک این وسط میتونه چه کمکی به تو بکنه. ولی مطمئن باش شاید اولش از مواجه با اون خجالت زده بشی و یا حس مثبتی نداشته باشی ولی هرچی جلوتر بریم، برای دیدنش لحظه شماری خواهی کرد.

قبل از همه شروع کن

یادم میاد اون موقع که خودم کنکور داشتم، مشاورم که اتفاقا از مشاور های نامی تهران بود، زیاد درباره تاثیر پیش خوانی برای من و مابقی کلاس صحبت میکرد. اینکه با خوندن روزنامه وار مطلب میتونی بهتر مبحث رو درک کنی و این حرفا. ولی نه تنها من، بلکه هیچ کدوم از بچه های کلاس گوششون به این حرفا بدهکار نبود. اما یک مرتبه خیلی اتفاقی مبحث نوسان فیزیک رو قبل از تدریس دبیر روخوانی کردم. اون لحظه هم دلم نبود این کار رو انجام بدم، اما برای اینکه حداقل پیش خودم شرمنده نباشم، تصمیم گرفته بودم یکبار امتحان کنم. به جرات اعتراف میکنم که نتیجه برخلاف تصور من عالی شد.

منی که اکثر کلاس های فیزیک برام مثل محفل های شعرخوانی خواب آور بود، به شدت به این درس علاقه پیدا کردم. اولین مرتبه بود که برای پاسخ دادن به نمونه تست هایی که دبیر سر کلاس مطرح میکرد عطش زیادی داشتم. به این شکل نبود که کل مطالب رو با اون پیش خوانی ۱۵ دقیقه ای از بر شده باشم، نه اصلا. بلکه در حدی بود که وقتی دبیر تدریس میکرد، انگار از قبل مطلب رو بلد بودم و برام تازگی نداشت. به زبان عامیانه، مطلب برام بی روح نبود.

انگار من و نوسان از مدت ها قبل با هم آشنا شده بودیم. احتمالا تا به همین جای کار هم از زبان خیلی ها این موضوع رو شنیدید که پیش خوانی مباحث جدید میتونه تاثیر خوبی در روند یادگیری شما داشته باشه. حقیقتا این موضوع واقعی است. کافیه یک مرتبه این قضیه رو امتحان کنی. اصلا هم شرایط خاصی برای اجرای این کار نیاز نیست. فقط به کتاب درسی فیزیک و ۱۵ دقیقه زمان نیاز داری تا مطلب جدید رو که هنوز تدریس نشده، پیش خوانی کنی.

مکانی برای تفریح همگان، ولی صد افسوس که…

اگر قرار باشه که از کنکوری ها سوال بپرسید که چه تایمی از روز رو هدر میدید، اکثر قریب به اتفاق اون جمعیت مورد پرسش، یک صدا فریاد میزنن، کلاس درس.

اما واقعیت ماجرا هم باید به این شکل باشه؟ آیا واقعا رفتن به کلاس درس و گوش دادن به تدریس دبیر برای ما مفید نیست و نمیتونیم ازش استفاده کنیم؟

کلاس درس دقیقا همون جایی هست که به تو اجازه میده ساعت مطالعه خودت رو در طول روز دو برابر کنی. فقط کافیه که رفتن به کلاس رو کار بیهوده ندونی. فقط کافیه که برای خارج شدن از کلاس درس لحظه شماری نکنی. واقعا چه کسی بهتر از دبیری که سال ها در حال تدریس کنکور بوده، میتونه به ما آموزش بده. واقعا دوست نداری که سر کلاس درس مطلب رو کامل یاد بگیری و زمانی که در منزل در اختیار داری رو به تست زنی و یادگیری بیشتر اختصاص بدی؟

آیا تا به حال حضور فعالی در کلاس درس داشتی؟ تا حالا شده که مطلبی رو سر کلاس درس یاد بگیری و ضرر کنی و یا برای تو نتیجه عکس بده؟ مطمئنن جواب خیر هست. اگر اینطور نیست باید مشکل رو در خودتون پیدا کنید. یکبار، فقط یکبار با کاغذ و قلم سر کلاس حاضر باش و با تمام وجود برو که مطلب رو همون جا یاد بگیری. مطمئنم که نتیجه تو رو غافل گیر میکنه.

برای بار آخر بهت توصیه میکنم که اگر از کلاس درس به درستی استفاده کنی، نتیجه ای خارق العاده برای تو در پی خواهد داشت.

اصل داستان…

در پاراگراف های قبلی در مورد اهمیت پیش خوانی مطالب قبل از تدریس استاد و همینطور حضور فعال در کلاس درس صحبت کردیم. حالا نوبت به یکی از اصلی ترین مراحل یادگیری فیزیک میرسه. بعد از اینکه به منزل اومدی و گلویی تازه کردی، بهترین فرصت برای به دست آوردن تسلط روی مبحثی است که امروز یاد گرفتی. برای اینکار باید نگاهی گذرا به جزوه دبیر و درسنامه کتاب کمک آموزشی داشته باشی.

البته این کار زمان زیادی رو از تو نمیگیره، چون تو هم پیش خوانی داشتی و هم مطلب رو سر کلاس درس از استاد یاد گرفتی. بعد از مرور سریع کلیات مبحث، باید زمانی که در اختیار داری رو به تست زنی اختصاص بدی. تست های سراسری میتونه مهم ترین منبع تو باشه، البته نباید از اهمیت تست های تالیفی با ایده های نو هم غافل شد. یادت باشه که این تست ها، تست های آموزشی هست و هدف ما از زدن این تست ها، آشنایی با تیپ تست های مختلف هست و قصد داریم تا جنبه های مختلف هر مبحث رو دقیق یاد بگیریم. باید به قدری برای یک مبحث تست زنی انجام بدی که به درجه استادی برسی.

اینکه اشاره میکنیم که باید تست زنی رو خیلی زیاد انجام بدی دقیقا منظورمون این هست که به قدری تست های یک مبحث به خصوص سراسری های اون رو پاسخ بدی که پی به دلیل طرح هر تست هم ببری. اصلا محدودتی برای پاسخ دادن به یک تست برای تو وجود نداره. شده یک تست رو ۱۰ مرتبه هم باید پاسخ بدی. توانایی تو در حدی باید باشه که با دیدن صورت هر تستی از اون مبحث، سریعا راه حل رسیدن به پاسخ صحیح رو به دست بیاری.

ازت میخوام که از رو به رو شدن با تست ها ترس نداشته باشی. از اینکه ۳۰ دقیقه برای حل کردن فقط یک تست زمان بزاری واهمه نداشته باش. بلافاصله بعد از اینکه یک مرتبه نتونستی تست رو درست پاسخ بدی، سراغ پاسخ نامه نرو. اول همه راه حل های ممکن رو امتحان کن و اگر باز هم به جواب نرسیدی، پاسخ نامه تست رو دقیق بخون تا با راه حل سوال آشنا بشی.

اگر در مبحث خاصی احساس ضعف میکنی سعی کن برای مطالعه اون مبحث برنامه داشته باشی. به عنوان مثال با زدن شبی ۳ تا ۵ تست از یک مبحث مثل حرکت میتونی بعد از گذشت یک ماه به تسلط خیلی خوبی برسی. این روش رو حتما برای مباحثی که در دروس مختلف ضعف داری، امتحان کن.

به کم بسنده نکن

دوست من فیزیک اون طور که تو فکر میکنی سخت نیست و تو میتونی این شاخ غول خیالی رو به راحتی بشکنی، برای اینکار باید سخت کوش باشی و به اولین عربده ای که شنیدی، میدون رو خالی نکنی. هدفت باید رسیدن به درصد بالا در این درس باشه.

روند کار هم همونجور که توضیح دادیم، سخت و پیچیده نیست. بعد از اینکه به درسنامه مسلط شدی باید تا جایی که زمان بهت اجازه میده تست بزنی. در زمان مطالعه هر مبحثی از درس فیزیک کاری که باید انجام بدی این هست که نکات و فرمول های مهم اون فصل رو به صورت خلاصه برای خودت جمع کنی، تا زمانی که در روز های آینده نوبت به مرور رسید، خیال راحتی داشته باشی. بتونی در زمان کم مبحث رو از خلاصه ها مرور کنی و مابقی زمان خودت رو برای تست زنی اختصاص بدی.

در ضمن این نکته رو هم مدنظر داشته باش که برای درس هایی مثل فیزیک و ریاضی، راهی برای فرار از مواجهه با مسائل پیش روی تو نیست و برای اینکه بتونی یک درصد قابل توجه به دست بیاری باید دست به قلم بشی و تست بزنی. هیچ شخصی در طول تاریخ ایجاد این جهان، با روخوانی کردن از روی جزوه و یا درسنامه نتونسته با ۵۰ درصد درس هایی مثل ریاضی و فیزیک برسه!!!

سریع تر شو

این مبحث برای همه درس ها به یک شکل هست و ما در مقالات مرتبط با درس های دیگه هم به این موضوع اشاره کردیم و قصد داریم مجدد این نکته رو به شما متذکر بشیم. اگر در طول هفته طبق برنامه ای که داری مطالعه میکنی و از نظر تست زنی هم وضعیت خوبی رو سپری میکنی ولی در آزمون آزمایشی متناسب با زمانی که گذشتی، نتیجه نمیگیری باید به دنبال راه چاره ای باشی تا نتایج مناسب با تلاشت به دست بیاری.

برای اینکار بهت توصیه میکنم که در هفته ماقبل آزمون آزمایشی از خودت تست آزمونی برگزار کنی. برای اینکار باید تعداد مشخصی تست رو در مدت زمان معین پاسخ بدی و دقیقا طبق شرایط ازمون باید این کار رو انجام بدی و در حین پاسخ گویی به سوالات به پاسخ نامه نگاه نکنی. با این کار سرعت العمل تو در مواجه با تست های این درس بالا میره و از طرفی این تست های آزمونی باعث میشه بی دقتی هایی که در حین آزمون داری هم کم بشه و بازدهی خیلی بالاتری در حین آزمون های آزمایشی داشته باشی.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *